28 stycznia 2011

"Świat w kieszeni" - Ameryka Południowa


Po raz kolejny gościliśmy w Bibliotece Miejskiej na zajęciach z cyklu "Świat w kieszeni". Po Ameryce Północnej przyszedł czas na czwarty co do wielkości kontynent na kuli ziemskiej - Amerykę Południową.
Od wschodu oblewają ją wody Oceanu Atlantyckiego, od zachodu - Oceanu Spokojnego czyli Pacyfiku. Natomiast od północy - przez Kanał Panamski (który łączy wody obu oceanów), graniczy z Ameryką Pn. Kontynent Ameryki Pd. odkryli w XV w. żeglarze, którzy szukali wonnych korzeni. Tę część świata (nazywaną Nowym Światem) zamieszkiwali wówczas Indianie, twórcy wielkiej cywilizacji Inków.
Ameryka Pd. ma aż 7400 km długości. Na zachodzie kontynentu rozciągają się wysokie góry Andy, będące przedłużeniem Kordylierów z Ameryki Pn. Najwyższym szczytem jest Aconcagua w Argentynie (6959 m n.p.m.).

Amazonia

Bardzo charakterystyczna jest dla tego kontynentu  najdłuższa rzeka świata - Amazonka. Płynie przez Peru, Brazylię i częściowo, jako rzeka graniczna, przez Kolumbię. Szerokość rzeki dochodzi w środkowym biegu do 20 km, zaś przy ujściu ma prawie 80 km szerokości. Wzdłuż rozciąga się Nizina Amazońska z ogromnymi powierzchniami lasów, która jest nazwana "zielonymi płucami świata". To tam występuje największa produkcja tlenu, a zarazem pochłaniane jest najwięcej dwutlenku węgla na świecie.

Ameryka Pd. jest kontynentem wielojęzycznym. Głównymi językami są: portugalski (w Brazylii) i hiszpański. Charakterystycznym strojem ludzi z górzystych stron jest poncho, wełniane czapki i grube rękawice.

bananowiec                      kakaowiec                 

Ludność tego kontynentu żyje z wyrąbu drzew, hodowli bydła, połowu ryb, krewetek i krabów, a także uprawy pszenicy, herbaty, kawy, kakao, tytoniu, kukurydzy, fasoli, trzciny cukrowej, prosa, babanów, ananasów i owoców cytrusowych.


kajman                                kapucynka
Świat zwierzęcy jest bogaty pod względem liczby i różnorodności gatunków. Najbardziej typowe są: mrówkojady, tapiry, małpki kapucynki, świnki morskie, nutrie, szynszyle, koszatniczki, niedźwiedzie andyjskie, lamy, pancerniki, pumy, jaguary, oceloty, papugi, kolibry, tukany, boa dusiciele, ptaszniki, anakondy, kajmany, piranie.


Tango na ulicach Buenos Aires                  Slumsy               
Ameryka Pd. posiada liczne bogactwa naturalne, m. in.: miedź, rudy żelaza, ołów, ropę naftową, diamenty i srebro.
Mimo posiadanych bogactw naturalnych, Ameryka Pd. zalicza się do najbiedniejszych części świata. Miliony jej mieszkańców żyje w ogromnej nędzy w slumsach (ubogie dzielnice miast zamieszkane przez biedną ludność), cierpi z powodu chorób, głodu i różnych prześladowań.

Buenos Aires
Największe miasta Ameryki Pd. to: São Paulo, Rio de Janeiro (oba miasta w Brazylii), Lima (Peru), Bogota (Kolumbia), Buenos Aires (Argentyna).



Z czym będą nam się kojarzyć największe państwa Ameryki Południowej?

Brazylia:
- olbrzymi posąg Chrystusa, plaże Copacabana, karnawał w Rio de Janeiro;
- Puszcza Amazońska - "płuca świata";
- kawa;
- słynni piłkarze: Pele, Ronaldinho;

Peru:
- Machu Pichu - najlepiej zachowane miasto Inków w Andach - jeden z siedmiu nowych cudów świata;
- Jezioro Titicaca - najwyżej położone jezioro na Ziemi (na wysokości 3812 m n.p.m.) z pływającymi wyspami zamieszkanymi przez Indian;
- tajemnicze rysunki na płaskowyżu Nazca;
- kanion Colca - najgłębszy wąwóz i Dolina Wulkanów;
- Lima - stolica kraju;

Machu Picchu
Chile:
-Wyspa Wielkanocna z 887 posągami - moai, wyrzeźbionymi ze skał pochodzenia wulkanicznego;
- Atakama - najsuchsza pustynia świata;

Argentyna: 
- Andy z najwyższym szczytem na kontynencie - Aconcagua (6959 m n.p.m.);
- Buenos Aires - stolica;
- tango argentyńskie;
- Ziemia Ognista - największa wyspa Ameryki Pd.;
- słynni piłkarze - Diego Maradona, Leo Messi;

Wenezuela:
- Angel - największy wodospad na świecie (18 razy wyższy od słynnej Niagary) - woda spada z wysokości 1054 m;
- Caracas - najbardziej hałaśliwa metropolia świata;
- wyspa Margarita - z białymi piaszczystymi plażami na Morzu Karaibskim (rejon pomiędzy kontynentami obu Ameryk);

Wodospad Angel
Niewątpliwie, trzeba przyznać, że nasza wiedza o kontynentach systematycznie się poszerza. A zainteresowani mogą pogłębić swoją wiedzę i obejrzeć niesamowite zdjęcia w Internecie. Polecam strony: Cuda świata i Skarby świata.



Obejrzyjcie także fotorelację umieszczoną na blogu Biblioteki na Poprzecznej

25 stycznia 2011

Co lubimy oglądać?

Dzisiaj na zajęciach szkolnych przeprowadzaliśmy badanie oglądalności programów telewizyjnych. Każde dziecko dzień wcześniej przygotowało listę, na której umieściło tytuły i rodzaje programów. Najpierw badaniem objęci zostali domownicy, a następnego dnia przeprowadziliśmy badania wśród nas samych. Zadaniem każdego ucznia było zapytanie wszystkich kolegów i koleżanek z klasy, czy oglądają wpisany na listę program, czy też nie. Jeżeli ktoś ogląda dany program telewizyjny, to stawiały kreskę w oddzielnej rubryce.
Poznaliśmy zainteresowania naszych kolegów i mogliśmy się wymienić uwagami na temat programów, które lubimy, a przy okazji mieliśmy przy tym wiele radości i zabawy.

Po podsumowaniu głosów okazało się, że najpopularniejsze i tym samym najbardziej przez nas lubiane programy telewizyjne to:


1. "Jaka to melodia?" - program rozrywkowy (program muzyczny, teleturniej);



2. "Mam talent" - program rozrywkowy (reality-show);


3. "Piłka ręczna" i "Skoki narciarskie" - programy sportowe;



4. "Wiadomości " i "Fakty" - programy informacyjne;




5. "Brzydula" - serial.


Trudno nie cenić telewizji! Telewizja pozwala przecież zobaczyć to, czego może nigdy byśmy nie zobaczyli, zabiera nas w podróże po najcudowniejszych zakątkach naszej Ziemi, pozwala podglądać kosmos, obserwować, co dzieje się w innych regionach naszego globu, informuje o bieżących wydarzeniach, pozwala uczestniczyć w rozgrywkach sportowych, wydarzeniach kulturalnych, pokazuje dzieje z przeszłości ludzkości.
Krótko mówiąc - telewizja uczy, bawi, inspiruje
Ale ... również może ograniczać nasze kontakty z rodziną, rówieśnikami, może niekorzystnie wpływać na nasze postępy w nauce, zachowaniu, sprzyjać otyłości, różnym schorzeniom (np. wady wzroku). 
Dlatego korzystajcie z telewizji rozsądnie:
1. sprawdźcie w programie TV i wybierzcie wcześniej, co chcecie obejrzeć;
2. pamiętajcie, żeby wybierać programy dla Was przeznaczone;
3. nie wahajcie się wyłączyć telewizora, gdy oglądany program Was nie interesuje.

Nie spędzajcie zbyt dużo czasu przed telewizorami! 
Są przecież jeszcze inne możliwości spędzenia wolnego czasu ...

Badanie oglądalności

Mikołaje w innych krajach


,,Mikołaje wszystkich krajów łączcie się" - to tytuł przedstawienia wystawionego w naszej szkole przez aktorów teatru Arkadia z Białegostoku, pokazującego dzieciom, że nie w każdym kraju Boże Narodzenie obchodzone jest tak samo. 
Różni są również „Mikołaje”, choć wszędzie przynoszą dużo radości: krasnolud Jultomte w Szwecji, Befana we Włoszech, Dziad Mróz w Rosji, św. Nicolas w Grecji. Zaś w Hiszpanii podarki dzieciom przynoszą dopiero 6 stycznia Trzej Królowie. Co kraj, to obyczaj... 

Złośliwy Goblin wędrując po Europie robił różne psoty Mikołajom. Dziadkowi Mrozowi ukradł różdżkę, innego z kolei pozbawił buta. Zmęczeni psotami Mikołaje podstępem schwytali Goblina. Wspólnie odśpiewana z uczniami naszej szkoły kolęda pozwoliła pozbyć się psotnika na zawsze... 

 

24 stycznia 2011

"Ptasie radio"

 Za najwspanialszą recytację wiersza Juliana Tuwima p.t. "Ptasie radio" (uznanego za "piekielnie trudny") uważa się wykonanie p. Ireny Kwiatkowskiej. Aktorka jeszcze w 2009 r,. w wieku 97 lat na uroczystości z okazji jej urodzin w sposób mistrzowski, z nieskazitelną dykcją wyrecytowała wiersz Tuwima tak, że niejeden młody aktor przy pierwszych słowach połamałby sobie język. 

W naszej klasie również i my postanowiliśmy zmierzyć się z tym arcytrudnym wierszem. Urządziliśmy nawet konkurs pięknego czytania. Przystąpiło do niego 15 uczniów, którzy od piątku do poniedziałku doskonalili swoją umiejętność wyrazistego czytania. Nie było to łatwe zadanie! Rzeczywiście, czytając rolę słowika czy wróbla można było połamać sobie język! 
Każdy z uczniów oceniał występującego uczestnika konkursu w skali: od 1 do 3 punktów. Potem wspólnie zebraliśmy wyniki na tablicy i podliczyliśmy punkty (przydała się dobra znajomość tabliczki mnożenia! :)). 
Oto wyniki konkursu:
I miejsce - Ewa Szubka
II miejsce - Adaś Matusik i Jeremiasz Rudziński
III miejsce - Klaudia Sadownik i Antoś Roszkowski

Gratulujemy naszym małym artystom i zapraszamy do obejrzenia mistrzowskiego wykonania wiersza "Ptasie radio" w wykonaniu Ewy - zwyciężczyni naszego konkursu.

22 stycznia 2011

Rodzinny Przegląd Kolęd 2011


W środę, 19 stycznia odbył się w naszej szkole Rodzinny Przegląd Kolęd. Wydarzenie to ma na celu kultywowanie tradycji śpiewania polskich kolęd i pastorałek, ale również daje szansę zaistnienia młodym artystom, którzy pragną podzielić się swoimi umiejętnościami wokalno-muzycznymi.

W tym roku wszyscy prezentowali bardzo wysoki poziom i z pewnością wiele wysiłku i czasu poświęcili na przygotowanie się do występu.

Konkurs przebiegał w świątecznej, rodzinnej atmosferze i okazał się wspaniałą zabawą dla wszystkich zgromadzonych. Zakończył się wspólnym zaśpiewaniem kilku polskich kolęd i słodkim poczęstunkiem.



Naszą klasę wspaniale reprezentowali Państwo Aneta i Jarosław Sadownik, którzy wraz z Klaudią zaśpiewali swoją ulubioną kolędę "W żłobie leży".





Całej rodzinie państwa Sadownik gratulujemy przepięknego występu i bardzo dziękujemy za godne reprezentowanie naszej klasy w konkursie. Życzymy dalszych sukcesów i rozwoju swoich talentów muzycznych i wokalnych.

Dziękujemy również rodzicom i uczniom, którzy przybyli kibicować Klaudii i jej rodzicom. I już teraz gorąco zachęcamy wszystkich do udziału w przyszłorocznym przeglądzie.
Obejrzyjcie również relację umieszczoną na stronie internetowej szkoły.

21 stycznia 2011

"Na zdrowie"


 "Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie
jako smakujesz, aż się zepsujesz."

Wielu z nas wielokrotnie słyszało te słowa. Najczęściej przypominają się w momencie, kiedy zaczyna nam coś dolegać, źle się czujemy, czy leżymy z gorączką w łóżku i zazdrościmy, że nasi koledzy beztrosko sobie biegają po dworze lub po prostu ... chodzą do szkoły. ;)

Autorem tych słów jest Jan Kochanowski  (1530 - 1584) - pierwszy polski poeta wielkiego formatu, tworzący m. in. fraszki, czyli krótkie utwory rymowane lub wierszowane o różnej tematyce, najczęściej humorystycznej, posiadające puentę (podsumowanie, sformułowanie podkreślające sens utworu).

Na zajęciach próbowaliśmy odczytać sens fraszki "Na zdrowie", z której pochodzą cytowane wyżej słowa i podjęliśmy próbę tworzenia współczesnej wersji utworu. Jedni bardzo dokładnie próbowali przełożyć fraszkę sprzed ponad 450 laty na "dzisiejszy język" (Ewa, Adaś C., Mateusz O.), inni pokusili się o własną wersję utworu odwołując się do ogólnego przesłania Wielkiego Poety.

Zapraszamy do zapoznania się z powstałymi "dziełami" i zagłosowania na najładniejszą współczesną wersję fraszki Jana Kochanowskiego. Kto tym razem okaże się czołowym klasowym poetą? Zdecydujcie sami! Uważnie przeczytajcie wszystkie wiersze, które znajdują się na stronie projektu Comenius (w zakładce: Twórczość uczniów) i wybierzcie jeden utwór, który - Waszym zdaniem - jest najlepszy. I pamiętajcie - głosować (po prawej stronie bloga) można tylko jeden raz! Zaproście też do głosowania swoich rodziców, babcie, dziadków ...

A tak przy okazji - wszystkim życzymy duuuuuużo zdrowia! :)

Głosowanie zakończone!
Odwiedzającym nasz blog najbardziej spodobały się wiersze:
I - Klaudii Sadownik, 
II - Adasia Matusika,
III - Cypriana Masternaka.
Gratulujemy!

18 stycznia 2011

Konkurs matematyczny "Alfik"

Ogłoszono wyniki ogólnopolskiego konkursu matematycznego "Alfik", który odbył się 24 listopada 2010 r. Z naszej klasy udział w konkursie wzięli: Adaś Ciesielski i Wojtek Halber.

Spośród wszystkich trzecioklasistów, którzy przystąpili do konkursu, najwyższy wynik uzyskał Wojtek: 96 punktów (na 145 p. możliwych do zdobycia) i zajął 82. miejsce w województwie i 286. miejsce w kraju.

Adaś zdobył mniej punktów (86,75 p.) i ostatecznie uplasował się wśród trzecioklasistów na 5. (również wysokim) miejscu.

Gratulujemy naszym matematykom i trzymamy za nich kciuki w następnym konkursie matematycznym - "Kangur", który odbędzie się w marcu.

11 stycznia 2011

"Zwierzaki-Liściaki"

Pod takim tytułem Samorząd Uczniowski klas I - III zorganizował jesienią konkurs plastyczny, w którym wszyscy wzięliśmy udział. W swoich pracach wykorzystaliśmy "dary jesieni" - czyli naturalne materiały przyrodnicze: liście, igiełki, owoce (np. jarzębiny), nasionka, gałązki, korę.
Dzisiaj ogłoszono wyniki tego konkursu i okazało się, że uczniom naszej klasy przypadło:





I miejsce 
    
        Jeremiasz Rudziński





 



II miejsce
          
            Adaś Matusik






 




III miejsce

            Sandra Trapszo








wyróżnienie
           
             Marek Fydryszek






 
Gratulacje dla wszystkich laureatów! :)

8 stycznia 2011

Skarby Ziemi

Niedawno na zajęciach w klasie poznawaliśmy różne bogactwa i skarby Ziemi. A teraz zachęcamy Was do utrwalenia wiadomości i poznania wielu nowych informacji o skarbach Ziemi.

Ministerstwo Środowiska wraz z Państwowym Instytutem Geologicznym przygotowało grę komputerową Gdy kamienie były żywe”. Możecie odbyć podróż w czasie i przestrzeni, poznając ciekawy świat skał, minerałów, skamielin i innych tajemnic przyrody.

W grze dwójka bohaterów: dziewczynka – Basia i nietoperz – Gacek przenoszą się do różnych miejsc i uczą się o wydarzeniach sprzed milionów lat. Gra - poprzez zabawę - przybliża zagadnienia i procesy geologiczne. Stanowi ciekawe uzupełnienie informacji zdobytych na zajęciach szkolnych. Dodatkowo zachęca do odwiedzania polskich atrakcji turystyczno-geologicznych. W grze zwiedzić można m.in. Jurę Krakowsko-Częstochowską, kopalnię soli w Wieliczce, Jaskinię Raj i Pomorze. Może podczas wakacyjnych wyjazdów uda Wam się dotrzeć do tych zakątków Polski?

W kolejnych etapach gry komputerowej „Gdy kamienie były żywe” możecie dowiedzieć się:
  • Skąd się biorą bursztyny?
  • Jak powstają jaskinie? 
  • Do czego kiedyś służyły krzemienie? 

 Jeśli chcesz zagrać kliknij na poniższe zdjęcie. Na początek proponujemy wyprawę na Pomorze i do Wieliczki.


Na stronie: Ministerstwo Środowiska dla dzieci znajdują się także inne ciekawe gry. Zapraszamy do zabawy!

Nie zapomnijcie podzielić się swoimi wrażeniami na naszym blogu! :)

7 stycznia 2011

Świąteczna iluminacja


Od 4 grudnia możemy podziwiać pięknie rozświetloną Warszawę. Na Placu Zamkowym stanęła 27-metrowa choinka z sześcioma kilometrami kabli z lampkami i ponad 300 ozdobami, a Trakt Królewski rozbłysnął milionami świateł. Mamy jeden z najpiękniejszych traktów w Europie, a nawet i na świecie. Dzięki świątecznej iluminacji stał się jeszcze piękniejszy. Również nasi goście z projektu Comenius byli nim zauroczeni. W tym roku oprócz Starego Miasta, Krakowskiego Przedmieścia, Nowego Światu, pl. Trzech Krzyży i Alei Ujazdowskich (czyli Traktu Królewskiego), świąteczne oświetlenie ozdobiło również pl. Grzybowski i ul. Emilii Plater. Ogromna choinka stanęła także przed Pałacem Kultury i Nauki.
Jeśli nie widzieliście "na własne oczy" naszej rozświetlonej stolicy, to jeszcze nic straconego! Iluminacja będzie zdobić Warszawę do końca stycznia. Warto wybrać się na wieczorny spacer pięknie oświetlonymi ulicami. A na razie obejrzyjcie zdjęcia i krótki film z Placu Zamkowego.



Świąteczne iluminacje - 2010


Obejrzyjcie również zdjęcia umieszczone w Internecie: zdjęcia-1zdjęcia-2

I jak Wam się podoba?